In English | Tekstin koko A- A+

Oulun joukkoliikenne

Matkapalvelukeskus ja tilausohjeet

Palveluliikenne on osa yleistä joukkoliikennettä ja siinä on erityisesti otettu huomioon ikääntyneiden ja toimintaesteisten henkilöiden tarpeet.

Tilaukset tehdään linjoille 1-7 ja Kiimingin palveluliikenteeseen Matkapalvelukeskuksen puhelinnumerosta 08 5584 4015 (soittajan oman operaattorin mukainen hinta). Keskus on avoinna arkisin klo 7-17. 

  • Haukiputaan tiimitaksi tilataan numerosta 0600 300 (maksullinen palvelunumero) 
  • Ylikiimingin palveluliikenne numerosta 044 721 9169 
  • Yli-Iin numerosta 0400 648 556

Matkan varmistamiseksi tilaus kannattaa tehdä etukäteen, vaikka jo muutama päivä ennen matkaa, mutta vielä ennen auton lähtöäkin ehtii. Paluukyydin voi tilata samalla kertaa. Matkaa tilattaessa on ilmoitettava nimi, lähtöpaikan osoite sekä matkan päätepiste. Kerro, jos sinulla on mukana liikkumisapuvälineitä tai avustaja. 

Palveluliikenne on perinteisen linja-autoliikenteen ja taksiliikenteen välimuoto. Asiakas kuljetetaan tarvittaessa läheltä lähelle kaupunkialueella.

Matkojenyhdistelyn tavoitteena on lisätä esteettömiä kulkumahdollisuuksia, parantaa kuljetuspalveluja kaupunkialueilla, sekä järkiperäistää yhteisten varojen käyttöä. Palveluliikenne on julkista, valmiiksi reititettyä yleistä joukkoliikennettä, jonka henkilöliikenteen ostopalveluun on saatu valtionapua.

Kuljetuspalveluja järkeistämällä voidaan tarjota matkoja entistä laajemmalle käyttäjäjoukolle.

Palveluliikenteen kertalipun hinta on enintään linja-autotaksan suuruinen.

Sotiemme veteraaneille ja miinanraivaajille, joilla on matkoihin oikeuttava kortti, sekä pyörätuoliasiakkaille ja hänen avustajalleen matka on maksuton. Palveluliikenteessä käyvät myös kaikki kaupungin joukkoliikenteen lipputuotteet (ns. repäisyliput eivät käy).

Palveluliikenteessä asiakas voi matkustaa maksamalla muun yleisen joukkoliikenteen mukaisen maksun, tai matkustaa vammaispalvelumatkana, jolloin kuljetuspalvelumatkoista menee yksi matka ja pienempi omavastuu.

Oulun Matkapalvelukeskus

Vaikeavammaisten kuljetuspalveluissa MPK otettiin käyttöön 1.6.2003. Oulun Aluetaksi siirtyi samanaikaisesti uuteen MPK-ohjelman kanssa yhteensopivaan Mobitaxiin, matkojen välitys-, laskutus- ja seurantaohjelmaan. Tämä on mahdollistanut Teklin logistiikan, Aluetaksin ja invataksien yhteisen kuljetusten välittämisen, suorittamisen ja yhdistelyn. Matkojen järjestämiseksi on kuusi työasemaa, Oulun Aluetaksissa kaksi työasemaa, sekä lisäksi vammaispalveluissa kaksi työasemaa asiakasrekisterin ylläpitoa varten.

Vammaispalvelulain mukaiset kuljetuspalvelumatkat tilataan Matkapalvelukeskuksesta. Matka järjestetään viimeistään tunnin kuluttua tilauksesta tai muuna sovittuna aikana. Tilaus ohjataan asiakkaalle sopivaan kulkuneuvoon.

Matkapalvelukeskus toteuttaa kuljetuksia matalalattiabusseilla, Teklin autoilla, sekä takseilla. Autojen yhtenä vaatimuksena on, että niihin on helppo nousta. Kuljettajat ovat palvelualttiita ja avustavat tarvittaessa kyytiin nousemisessa. Autoissa on tilaa pyörätuoleille ja muille apuvälineille.

Matkapalvelukeskus ottaa vastaan vammaispalveluiden kuljetustilaukset, reitittää ja tarvittaessa yhdistää samalta suunnalta ja samaan suuntaan kohdentuvat matkat. Järjestelmä pohjautuu reaaliaikaiseen karttapohjaiseen reititykseen ja aikataulutukseen. Kuljetukset tilataan yhdestä puhelinnumerosta ympäri vuorokauden.

Muutokset 1.6.2003

Sosiaali- ja terveyslautakunta on ohjeistanut vammaiskuljetusten käyttöä, viimeksi sote ltk 20.3.2003, § 53. Asiakkaiden kuljetuspalvelukäytännöt säilyivät pääosin ennallaan. Matkojen määrä ei muuttunut. Oleellista muutoksessa oli, että samassa autossa voi olla useampi kuin yksi matkustaja. Kuljetusohjeisiin tehtyjä tarkistuksia olivat:

  • MPK:n käyttöönotto 1.6.2003, jonka jälkeen kuljetuspalvelut tilataan kaikkina vuorokauden aikoina yhdestä puhelinnumerosta. Kuljetustilaus yhdistyy tilausajasta riippuen joko logistiikan tai Aluetaksin MPK-keskukseen. Keskukset toimivat yhtenäisin toimintaohjein. Kuljetuksen välittäjä valitsee ohjeiden mukaisesti asiakkaalle sopivan kuljetusmuodon.
     
  • Kuljetuspalveluratkaisut tehdään yksilölliseen harkintaan perustuen. Mikäli asiakas vammansa tai terveydentilansa vuoksi ei sovellu MPK-palveluun, voidaan hänelle tehdä päätös, joka mahdollistaa yksilöllisen, tarpeisiin soveltuvan kuljetustavan.
     
  • Matkan tilauksesta on annettu ohje, että se tulee tilata vähintään 30 minuuttia ennen aiottua lähtöaikaa.

Asiakasmaksut

 
 Aikuinen, yhden vyöhykkeen sisällä  3,30 €
 Vammaispalvelumatkat työ ja opiskelu  1,60 €
 7-16-vuotiaat  1,70 €
 Pyörätuolimatkustaja ja saattaja  maksuton
 Veteraanit ja miinanraivaajat  maksuton      
 Muut matkat  Oulun Joukkoliikenteen 
 vyöhykehinnasto